Ska jag välja bort friskolor?

09 feb 2018
Hej!
Jag går i åk 9 andra terminen och funderar över vilket gymnasium jag skall välja. Har varit på öppet hus i flera skolor samt provat på dagar inde som jag väckte mitt intresse.

Bland de skolor jag har stött på verkade en friskola gymnasium vara riktigt bra, trots dess lilla uppbyggnad och lokal verkade det ha ett bra arbetssätt. Däremot är jag mycket tveksam inför att välja skolan då jag har sätt många recensioner som tyder på att skolan har ”oseriösa” lärare och är mycket mindre strukturerad än kommunala skolor.

Min fråga är då; vad finns det för skillnader mellan kommunala och privata gymnasium? Skulle ni rekommendera ett privat gymnasium, eller bör jag hålla mig till ett kommunalt?

11 feb 2018

Den största skillnaden mellan kommunala skolor och privata skolor är vem som står som har ansvaret för skolan, om det är kommunen eller någon annan. Skillnaderna mellan två kommunala eller två privata skolor kan alltså vara större än skillnaden mellan en kommunal och en privat skola varför det inte går att svara på din fråga. Här kan du läsa lite mer om friskolor: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/friskola-2368

Om du trivdes i skolan tycker jag inte att du ska utesluta den på grund av andras recensioner. Recensioner behöver inte vara pålitliga. Jag skulle rekommendera att du besökte skolan som elev för en dag om du inte redan gjort det och sen tar ett beslut grundad på din egen uppfattning.