Hur ska jag bli läkare när jag går samhällsprogrammet?

08 feb 2018
Jag går just nu på korrespondesgymnasiet i samhällslinjen men grejen är att jag har funderat länge på att bli läkare. Jag undrar ifall man kan lägga till extra kurser under sin gymnasietid eller ifall man kan fortsätta studera på hermonds när man är klar med gymnasiet så att jag lägger till matematik 4, Biologi 2, Fysik 2 och Kemi 2.
Jag vill verkligen inte börja om med gymnasiet igen och börja på en annan skola för älskar verkligen min skola extremt mycket och kan inte byta till naturvetenskapslinjen för merit poängen är för höga för att jag ska komma in.
Är lite små stressad så vill gärna få svar på min fråga.
Tack!

09 feb 2018

Du kan börja med att kontakta din skola och kolla möjligheterna att lägga till kurser du behöver till läkarprogrammet. Det du inte hinner med kan du läsa in efter gymnasiet på vuxenutbildning/Komvux. Sedan behöver du också tänka på att utöver behörigheten behöver du tillräckligt högt meritvärde för att komma in på läkarutbildningen. Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5. Det gäller alla betyg inte bara behörighetskurserna.

Du kan kontakta Studie-och yrkesvägledaren på din skola och diskutera dina tankar om detta.