Hur finansierar jag mina utlandsstudier?

08 feb 2018
Hej!
jag fundesrar på att studera utomlands under mitt år två av gymnasium. Just nu går jag första året av International Baccalarureate och har ingen aning av vad jag vill göra efter gymnasium. Jag är dock väldigt fundersam på hur man skulle gå till väga för att kunna åka utomlands under ett år.

Jag har många frågor då de här bara är vissa av dem.
Hur många utgifter blir det och hur dyrt blir det? Jag hörde någonting om att CSN hjälper till med "tuition fees" vid vissa skolor/länder, om det är så vilka länder/skolor? Hur blir boende? beroende på skolan kan det ju finnas boende möjligheter vid skolan eller så bor man hos en värdfamilj. Men hur går jag till väga för att se vilka skolor det är så hos och vad ska man göra? (Jag är fortfarande väldigt osäker på vilken jag skulle föredra (värdfamilj eller ej))

Som kanske ses på den här frågan kan jag nästan ingenting om hur detta ska gå till eller vad man behöver göra. Men jag skulle gärna villja göra ett år utanför Sverige, men vet inte var detta år skulle utspela sig eller hur jag ska gå till väga/om jag har råd att göra det.

09 feb 2018

Det går tyvärr inte att svara på vad det kommer att kosta. Det finns så många olika sätt att plugga utomlands. Det första du kan göra är att kolla med din egen skola om de har några utbyten med skolor utomlands. Sedan kan du leta upp skolor själv. Här kan du till exempel läsa mer om utbytesår och hitta skolor som erbjuder det: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/utbytesar-high-school-ar-8525. Du kan kontakta skolorna direkt med frågor kring just deras utbildning.

När du vet var du skulle vilja bo och vilken skola du skulle vilja gå i och du har kontaktat dem och fått all information du behöver kan du börja fundera på hur du ska finansiera ditt år utomlands. Du kan hitta all information om hur man kan finansiera utlandsstudier här: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/finansiering-av-utlandsstudier-12021.

Lycka till med dina studier! /Petra,SYV