Vilka är det högskoleförberedande ämnena ?

29 jan 2018
Vilka är det högskoleförberedande ämnena och läser man de som individuellt val som är 200poäng

29 jan 2018

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Många universitets- och högskoleutbildningar kräver mer än grundläggande behörighet. På vissa Naturvetenskapliga högskoleutbildningar kan till exempel specifika kurser i Biologi, Kemi eller Fysik behövas. Om du redan vet vad du vill bli kan du prata med din SYV för att se vilka ämnen du behöver läsa för att få behörighet till rätt utbildning. Var noga med att kolla upp om din blivande gymnasieskola kan erbjuda dig dessa kurser.

Det finns alltid en möjlighet att få en högskoleförberedande exa,men på ett yrkesprogram genom att läsa specifika kurser. För att få högskoleförberedande behörighet om du läser ett yrkesprogram krävs godkända betyg i kurserna engelska 6, svenska 2, svenska 3 alternativt svenska som andraspråk 2 och 3. Dessa kan du lägga till som individuellt val och ibland som extra kurser utöver det om de inte finns i ditt program.