Vilket program passar om man vill bli författare?

24 jan 2018
Jag skulle vilja bli författare, och tycker om svenska, kultur och historia men tycker även om naturämnena, främst kemi och fysik och matte. Men om jag väljer natur, så kommer det inte vara så mycket av svenska och historia och kultur på det programmet. Och om jag väljer det humanistiska programmet, som har mycket svenska och kultur, kommer det inte vara så mycket matte, fysik och kemi! Det värsta är att ämnena är motpoler till varandra, så jag har så svårt att bestämma mig. Om jag skall bli författare, vilket jag velat bli så länge jag kan minnas och älskar att skriva skönlitterärt (men hatar att skriva journalistiskt), vilken linje är bäst för mig då?

25 jan 2018

Jag förstår att det är svårt att välja när man tycker om ämnen från olika områden. Vad du kan göra är att välja till kurser inom det område som du går miste om. Till exempel om du tar det Humanistiska programmet så kan du välja naturvetenskapliga kurser i ditt individuella val.

Du är inte tvungen att välja något speciellt gymnasieprogram om du vill bli författare, det går bra med vilket som helst. Men det kan ju vara bra att välja ett program som passar ditt intresse så bra som möjligt. Det Humanistiska programmet med inriktning kultur har ju en kurs i litteratur. Annars så har alla de högskoleförberedande programmen lika mycket svenska.

Så det är inget program som har fokus på skönlitterärt skrivande. Men när du är klar med gymnasiet har du fler möjligheter att ägna dig mer åt författarskap genom att gå olika kurser på högskola eller folkhögskola.