Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

Kommer jag klara matten för att bli veterinär?

24 jan 2018
Hej! Jag går i 9:an nu och håller på att välja vilken linje och vilket gymnasium jag vill gå på. Jag bli veterinär. Jag har E i matte och tycker att det är ganska svårt, vissa grejer kan jag och andra inte. Matte är få mitt svagaste ämne. Jag är orolig över ifall jag verkligen kommer klara av matten på gymnasiet och just veterinär. Jag kommer att lägga till högskola och plugga vidare där, men är så osäker på ifall matten kommer vara svår för mig att klara av. Har man möjlighet att få extrahjälp på gymnasiet om man har svårt för ett ämne då som matte?

25 jan 2018

Vad roligt att du är intresserad av att bli veterinär! Behörigheten är grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4. Kurser som får på Naturvetenskapsprogrammet med inrikting natur. Det är också viktigt att man har tillräckligt hög meritpoäng för att komma in på veterinärprogrammet. Det brukar ligga väldigt högt, över 20 poäng, vilket betyder A i alla ämnen.

Det är alltså mycket matte som krävs och du behöver även få A i alla kurser. Du får själv bedöma om du tror att du kommer att klara det eller inte, ett tips kan ju vara att du pratar med din mattelärare som har bra koll på vilken nivå på matte som krävs. Hur mycket extrahjälp som erbjuds kan variera från skola till skola.

Du får fundera på om du tycker det är värt att läsa så mycket matte för att få bli veterinär eller om du vill tänka om. Det finns ju många arbeten som har att göra med djur förutom veterinär. Här kan du läsa mer om olika yrken relaterade till djur och naturbruk: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/yrken-naturbruk-10985.