Hur påverkas poängen om jag byter språk i gymnasiet?

17 jan 2018
Hej! Jag har varit och pratat med syv på min skola men han verkar inte ha så bra koll.. Det är så att jag har just nu spanska som moderna språk och vill byta till italienska för att jag har släkt där och könner mig därför mer motiverad till det språket. Jag har även haft lite problem med spanskan då vi väldigt ofta byter lärare..

Min fråga är hur det blir med poängen om man byter morerna språk pch vad man har för olika valmöjligheter för att få möjligheten att få de sista poängen som man missar (vilket jag har förstått)?

18 jan 2018

Vad roligt att du har ett språk som du är motiverad att lära dig! Att byta språk inverkar inte på din gymnasieexamen. Den poäng som kan påverkas är meritpoängen i moderna språk som man kan få för språk i steg 3 och 4. Men det är ju inte säkert att du behöver den meritpoängen. Du kanske får meritpoäng från något annat och dessutom beror det på vilken utbildning du vill söka om du får meritpoäng för vissa kurser eller inte. Här kan du läsa mer om meritpoäng och exakt vilka kurser som kan ge poäng: https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang-slutbetyg-gy-2010-framat/.