Kan jag komma in på gymnasiet utan betyg i svenska?

17 jan 2018
Om jag har inte svenska men har alla andra ämnena får jag komma in gymnasiet??

18 jan 2018

För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan. För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan. Läs mer om behörigheten till gymnasiet här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasiebehorighet-4264.

Det behövs alltså alltid ett godkänt betyg i svenska. Du ska prata med din Studie-och yrkesvägledare om vilken typ av Introduktionsprogram som du behöver söka om du inte får ett betyg i svenska. Det är också möjligt att det finns lösningar som att göra prövningar innan den här terminen är över eller gå i sommarskola för att få ett betyg i svenska innan gymnasieskolan börjar.