Hinner man läsa upp sina betyg den sista terminen i grundskolan?

15 jan 2018

Gällande omvalet som har deadline den 15/5 så ligger det ju före betygen för vt 2018 har satts och delats ut. Mitt barn har alltså inte en chans att höja sin median för att kunna söka till en skola han egentligen skulle vilja komma in på än de skolor han väljer i den första antagningen som stänger den 15/2?

Tacksam för svar!

Mvh

/Sandra

16 jan 2018

Hej Sandra,

Antagningen kommer att baseras på slutbetyget som man får när man tar sin examen från grundskolan. Slutbetyget skickas automatiskt till kommunens antagningskansli. Deadlinen till omvalet kommer alltså inte att påverka detta. Det är slutbetygen som gäller för antagningen till Gymnasiet och resultatet av den slutgiltiga antagningen kommer på sommaren. Så du behöver inte oroa dig för att din son inte hinner läsa upp betyget. Du kan läsa mer om ansökningsprocessen här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/soka-till-gymnasiet-4234.