Kan någon med lägre meritvärde än mig bli antagen istället för mig?

15 jan 2018
Hej! Jag skickade nyligen in flera frågor som jag fick svar på. Tack så mycket, det var mycket hjälpsamt!

Dock var det en fråga om gymnasieantagningen som jag tror blev missuppfattad. Jag menade om det är 100% säkert att jag kommer in på gymnasiet om jag har högre meritvärde än den med lägst som kommer in (samma år, linje & skola som jag) och alltså inte sett till tidigare års antagningsgränser.

Exempelvis: x kommer in med 320 poäng vilket blir antagningsgräns, och jag har sökt med 322,5. Är det 100% att jag också får en plats då? Får alla med högre meritvärde än 320 en plats?

Tack på förhand!
Evelina

16 jan 2018

Hej igen Evelina,

Vad kul att du hör av dig igen! Ja, om du menar att det är säkert att du kommer in om du har ett högre meritvärde än den person som har lägsta möjliga för att komma in, i samma antagningsperiod, så är svaret ja. Ingen med högre meritvärde än antagningsgränsen kommer att bli utan en plats.