Måste jag gå om en kurs?

10 jan 2018
Hej. Jag är en tjej som går på gymnasiet år 2, hotell och restaurang. Jag har lite oklara frågor fortfarande angående kurser, och har blivit ännu mer osäker när jag frågat runt på andra skolor hur det är för dom.
Jo, det angår då ämnet matte. Jag har bara matte 1a i 1:an och sedan är det slut med matte förevigt. Men nu blev det så att jag klarade alla proven förutom det sista, och jag klarade även inte omprovet, vilket slutade med att jag då fick F i hela kursen. Och nu är det så att enligt min skola, så står det enligt skolverket att om man failar mattekursen så måste du göra om hela kursen och ALLA proven igen. Men när jag hört omkring på andra skolor så har dom bara behövt göra det provet dom failade på. Och jag har inte fått ett ordentligt svar på min fråga genom skolverkets hemsida. Så vill höra om du vet någonting om hur det faktiskt är?

11 jan 2018

Vad tråkigt att du inte klarade det sista provet. Men du kan få hjälp med ditt problem om du pratar med dina lärare och rektorn på din skola. Det är rektorn som bestämmer om en elev ska få gå om en kurs eller om du ska skriva om provet fler gånger. Det kan vara fördelaktigt för dig att gå om kursen om du har svårt för matte, då får du ju mer hjälp med att klara provet nästa gång. Din rektor känner till Skolverkets regler och har rätt att ett beslut i frågan, så det är dit du ska vända dig med denna fråga.

Lycka till med matten! /Petra,SYV