Kan jag gå ut gymnasiet med streck i idrott?

10 jan 2018
Hej!

Mitt namn är Casper och jag går det Industritekniska programmet. Jag har en liten fråga, undrar bara om det är möjligt att gå ut gymnasiet med ett streck i idrott?

Tack så mycket.

10 jan 2018

Så här skriver Skolverket om det:

Om det inte finns underlag för att bedöma en elevs kunskaper i ett ämne, på grund av att eleven varit frånvarande, sätts inget betyg. Detta markeras med ett streck (–) i betygskatalogen och i betygsdokumenten. Om läraren däremot har underlag för att bedöma elevens kunskaper, men kunskaperna inte räcker för ett godkänt betyg, ska läraren sätta betyget F. Skillnaden mellan streck och F är alltså att streck inte är ett betyg.

Att inte sätta betyg är ett beslut som i vissa fall kan få konsekvenser för eleven, till exempel för möjligheten att uppnå kraven för gymnasieexamen. (https://www.skolverket.se/bedomning/betyg).

Om du får F i Idrott och hälsa kan du fortfarande uppfylla kraven för gymnasieexamen. Om du inte får något betyg i Idrott, uppfyller du inte kraven för gymnasieexamen och får Studiebevis istället.

Så prata med din Studie-och yrkesvägledare i din skola så att du förstår vad det kommer innebära för dig och vad du vill göra efter gymnasiet om du får ett streck. Kanske är det bättre att gå kursen och få ett F istället?