Vad är antagningspoängen för tandläkarutbildningen?

16 dec 2017
Hej jag har en fråga i vilket betyg kan man bli en tandläkare B Eller C eller A såklart

17 dec 2017

Vad roligt att du vill bli tandläkare! För att bli Tandläkare är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. Intagningspoängen på Tandläkarprogrammet på universitet/högskola brukar ligga mellan 20 - 22 poäng, det kan variera beroende på var i landet man söker och om man söker till höstterminen eller vårterminen. Utbildningen tar 5 år.

Om man har 22,5 poäng som är max betyder det att man har A i alla ämnen plus högsta meritpoäng som är 2,5. Här kan du räkna ut vad du har för betygssnitt https://www.studentum.se/se/studentum/rakna-ut-betyg/Gy-2011 men om du frågar i sin skola så kanske du kan få det direkt av dina lärare också.