Hur gör jag för att söka till gymnasiet?

15 dec 2017
hej! jag har studerat i SPRINT och när fyllde jag 18 år började jobba. Där efter skolan gick bort och snart fyller jag 19. Jag har inget betyg och vill jag gärna börja studera i gymnasium. Jag har frågat mina kompisar och hittade jag ingen väg. Jag vill börja efter jul. Minn fråga är hur kan jag börja studera i gymnasium och vad kan jag göra?
hur lång tid tar innan jag börjar?

17 dec 2017

Man kan börja på gymnasiet senast det första kalenderhalvår man fyller 20, ofta gäller det då att man söker och börjar när man är 19 år gammal. Är man över 20 kan man istället vända sig till Vuxenutbildning eller Komvux. Det är inte vanligt att man börjar gymnasiet på vårterminen. Ansökningsperioden öppnar i Januari och på höstterminen börjar man. Du kan försöka kontakta olika skolor och fråga om det finns några möjligheter att börja på vårterminen hos dem. Men det är som sagt inte vanligt. Du kan kontakta kommunen du bor i för att få veta hur antagningsprocessen går till där du bor. Här kan du läsa mer om hur gymnasieantagningen går till: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/soka-till-gymnasiet-4234.