Her påverkar valet av linje på Teknikprogrammet min framtid?

19 nov 2017
Hej! Jag är en elev i nian och funderar på att gå teknikprogrammet med inriktning informations- och medieteknik. Är väldigt intresserad av IT och webbutveckling. Jag gick på öppet hus och tyckte om en skolan väldigt mycket. De erbjuder programfördjupningen Spel- och apputveckling (om jag minns rätt). Hur påverkar det mina möjligheter för vidare utbildning efter gymnasiet om jag väljer denna programfördjupning eller någon annan?

19 nov 2017

Vad roligt att du hittat en skola som du vill gå i! Det är jättebra att du besökte skolan för att känna efter hur det kändes att vara där. Om du tittar på programstrukturen för Teknikprogrammet så kan du se vilka kurser som ingår i programmet och i varje inriktning. Du kan se det här: https://www.gymnasium.se/sok/teknikprogrammet#moreAboutSearch. Då vet du vilka kurser som du kommer att få och du kan jämföra det med vilka behörigheter som krävs för det du vill studera efter gymnasiet.

Alla inriktningar på Teknikprogrammet är högskoleförberedande så dina möjligheter att plugga vidare är goda oavsett vilken inriktning du väljer. Men det finns några saker att tänka på. Teknikprogrammet med inriktning teknik ger dig kurser som krävs för behörighet till vissa ingenjörsutbildningar på högskola/universitet. Det finns olika inriktningar inom Ingenjörsyrket men de flesta har behörighetskravet Fysik 2, Kemi 1 och Matte 3c. Ibland kan det även behövas Matte 4. Så om du funderar på ingenjörs yrket kan det vara bra att se till att du får med dig dessa kurser. Det kan finnas möjlighet att lägga till exempelvis matte 4 även fast du går en annan inriktning än teknik. Fråga gärna skolan du vill gå om vilka kurser de kan erbjuda som individuella val.