Kan jag komma in om jag har färre meritpoäng än vad som tidigare krävts på en skola?

14 nov 2017
Hej, om det var en skola som hade typ 215 som lägsta antagningspoäng och jag har 195 finns def chans att komma in ändå eller måste man ha minst 215 poäng? Är rädd att jag inte kommer komma in på någon Sam linje, MVH

15 nov 2017

Antagningspoängen ändras ju från år till år och varierar mellan olika skolor så du kan inte veta exakt vad antagningspoängen kommer bli när du söker in. Men du kan få en uppfattning om vilka skolor som kan vara värda att söka till och inte. Om du ligger på gränsen så är det ju en chansning att söka till den skolan men det är därför som man ska söka till flera olika skolor. Man kan lägga till så många skolor man vill på sin ansökan.

Den preliminära antagningen är till för att du ska kunna få en uppfattning om vad antagningspoängen skulle kunna bli just det år du söker in. Förutom att kolla tidigare antagningsstatistik kan det alltså vara till hjälp att se hur det går i den preliminära antagningen. Men det är med den slutgiltiga antagningen som man kommer in och den görs på slutbetyget från grundskolan. Därför så har du en chans att försöka höja dina betyg nu under sista terminen så att du kommer närmare dom antagningspoäng som brukar krävas för det du vill söka. Här kan du läsa mer om hur ansökningsprocessen går till: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/soka-till-gymnasiet-4234.