Hur får man gymnasieexamen om man hoppat av gymnasiet?

08 nov 2017
Min son har hoppat av bygg, 2a året. Finns det nåt sätt att läsa de kurser som vanligtvis behövs för att plugga vidare. Så gymnasiet blir godkänt? Typ nån basutbildning?

Tacksam för svar / Anette

09 nov 2017

Hej Anette,

Kommunen är ansvarig för att erbjuda en gymnasieutbildning fram till hösten man fyller 19 år så det kanske finns möjlighet för din son att fortsätta gymnasieutbildningen efter en paus. Boka ett möte med  Studie-och yrkesvägledaren på skolan på skolan så ni får all information om hur man söker in till gymnasiet igen. Efter man fyllt 20 år är det Komvux/Vuxenutbildningen som gäller för att läsa in gymnasiekurser man missat. Här kan du läsa mer om Komvuxutbildningar: https://www.studentum.se/utbildning/komvuxutbildningar#moreAboutSearch.