Kan man bli tandläkare efter Vård- och omsorgsprogrammet?

08 nov 2017
Hejsan jag kom från irak min dröm är blir tandläkare min fråga är om man gå på vår och omsorgpragramet kan blir tankläkare Eller nej
Tack så mycket

09 nov 2017

Vad roligt att du vill bli tandläkare! För att bli Tandläkare är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. Denna behörighet får man direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap. På Vård- och omsorgsprogrammet läser man inte kurserna som ger särskild behörighet till läkarprogrammet och eftersom det är ett yrkesförberedande program är det första steget vara att lägga till de kurser som krävs för grundläggande behörighet. Då handlar det oftast om en svenska kurs och en engelska kurs. Sedan behövs det Fysik 1 & 2, Biologi 1 & 2, Kemi 1 & 2, Matte 2, 3 & 4 för den särskilda behörigheten. Sammanlagt blir det 9 kurser som du måste ha med dig för att bli behörig och det kommer att bli för mycket. Då kan du istället läsa upp kurserna på komvux efter gymnasiet t.ex. via prövningar där du gör ett eller flera prov på hela kursen som du pluggar på själv och får ett betyg på kursen på det sättet. Men det bästa är att du väljer Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap om du inte vill behöva komplettera på Komvux/Vuxenutbildning efteråt.

Lycka till! /Petra, SYV