Kan jag kombinera skådespeleri och film med natur?

05 nov 2017
Hej! Jag har några frågor om gymnasiumvalen och vad du rekommenderar. Jag har alltid varit ganska säker på att börja naturlinjen, det kändes som en enkel väg och eftersom att jag har väldigt höga betyg, men jag har alltid haft ambition för skådespeleri och film. Men eftersom att jag inte har så mycket erfarenhet än småfilmer när jag var liten så vet jag inte om jag är bra nog. Jag har alltid letat efter ett gymnasium som har med naturlinjen men även grupper som fokuserar på skådespeleri och filmer. Undrar på vad du rekommenderar.

05 nov 2017

Det finns ju absolut en chans att kombinera båda dina ideér om du vill det. Naturvetenskapliga programmet öppnar ju för att du kan plugga vidare på högskola/universitet om du vill det. Programmet stänger inte några dörrar för att bli skådespelerska heller även om det kanske finns program som låter dig ägna mer tid åt det, som estetiska programmet. Men vill du gå natur kan du gå kvällskurser eller gå med i en amatörteatergrupp under gymnasietiden. Efter gymnasiet kan du gå en yrkesutbildning till skådespelerska. Vad du även kan ha i åtanke är att du under gymnasietiden kan gå på auditions för teaterpjäser och filmer (både reklam och långfilmer).

Fundera lite på vad du vill ha ut av din gymnasieutbildning. Naturvetenskapsprogrammet är ju bra om du är intresserad av att studera vidare inom något naturvetenskapligt ämne. Men det finns ju fem andra högskoleförberedande program. Och det finns också yrkesprogram där du kan välja till kurser för att få högskolebehörighet. Här kan du läsa på om alla program https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/nationella-program-3020. Här finns ett gymnasietest du kan ta för att få förslag på vad som kan passa dig: https://www.gymnasium.se/gymnasieval.

Jag kan rekommendera att du hittar några skolor som du är intresserad av och sedan ber att få komma på besök till dessa som "elev för en dag". Då tror jag det kan bli lättare för dig att känna efter vilken utbildning eller skola som känns rätt.

Lycka till med valet! /Petra,SYV