Måste jag läsa Matte 2c för att kunna söka Matte 3c?

29 okt 2017
Hej! Jag som gick samhälle media-text i Östersund och gick ut 2012. Men vill läsa läkarprogrammet.
Jag förstår det som att min Matte B kurs räknas som Matte 2b i det nya systemet. Men för att läsa upp till Matte 4 som krävs för programmet måste jag läsa Matte 3c, som har förkunskapskrav på Matte 2c.

Min fråga är alltså: Måste jag läsa Matte 2c för att kunna söka Matte 3c eller går det även om jag har gått 2b?

En annan fråga: Kan man tillgodoräkna sig Fysik, Kemi och Biologi om man gått Naturkunskap B?

30 okt 2017

Vad kul att du vill bli läkare! Jag har kollat på behörigheten till Vuxenutbildningens matte 4 och den är matte 3b eller c. Så såvitt jag kan förstå så ska du kunna börja på Matte 3 direkt. Men kolla det med din Vuxenutbildning/Komvux.

Till några få högskoleutbildningar är behörighet just Matematik 3c (och inte 3b) då är man tvungen att läsa det avancerade spåret, men annars så brukar det ge samma behörighet om man läser b eller c spår i matte. Spåren går ihop efter nivå 3, och det finns ingen skillnad i Matte 4 och 5. Behörigheten till läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Det spelar alltså ingen roll vilket spår (bokstav) du har på mattekurserna.

Naturkunskap kan ersättas av Kemi, Fysik och Biologi men inte tvärtom. Så du kan alltså inte tillgodoräkna dig dom. Kontakta en Studie- och yrkesvägledare (SYV) på din utbildning så kan ni tillsammans lägga upp en bra studie plan.