Vad är behörigheten till Röntgensjuksköterskeprogrammet?

04 okt 2017
Hej jag har en fråga angående rönkensjuksöterska .
Vilka behörighet att man bli antagen till högskolan och läsa rönkensjuksöterska.
Jag har läst på kovux som vuxen utbildning och har läst färdig hela grund skolan och läst färdig svenska sas 3 ; historia 1b , samhälskunskap 1b, rglion 1, Mata 1b ; naturkunskap 2b och nu läser jag vård och om sorg program som undersökerska.
Jag undrar vad behöver jag att läsa mer efter vård och omsorg för att bli behörig till att läsa rönkensjuksöterska?

M.v.H

04 okt 2017

Vad kul att du vill bli röntgensjuksköterska! Om man vill bli det läser man på Röntgensjuksköterskeprogrammet. Behörighetskraven för det är grundläggande behörighet + matte 2a/2b/2c, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Grundläggande behörighet är att ha godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3 eller svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1. Alltså verkar det som du bara saknar två kurser, Engelska 6 och Matte 2. Dessa två kurser ingår inte automatiskt i Vård- och omsorgsprogrammet därför bör du prata med din skola om möjligheten att lägga till dessa som individuellt val eller som extra kurser. Skulle du av någon anledning inte hinna med dom under gymnasieutbildningen kan du läsa dom på vuxenutbildningen sen.

Om du vet vilken skola du vill läsa Röntgensjuksköterskeprogrammet på så kan du kolla antagningsstatistiken så du vet ungefär vilka betygspoäng som krävs. Det kan du göra här genom att söka på den utbildning du vill gå: https://statistik.uhr.se/