Är det en merit att ha haft praktik på gymnasiet?

30 sep 2017
Jag vill börja i Thorén Innovation School, naturvetenskap och det står att programmet innehåller 10 veckors praktik. Står det med när man ansöker till läkarutbildning på högskolan, är det ett sorts plus om man har praktiserat mer än andra?

01 okt 2017

Vad kul att du har hittat en skola du vill gå! Det kommer inte att vara en merit när du söker till läkarutbildningen men det kan ju ändå vara värdefullt för dig. Till läkarprogrammet kan du att söka med dina betygspoäng eller med högskoleprovet. Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng. Förutom antagningspoängen för läkarprogrammet är det också viktigt att tänka på behörigheten. Behörigheten där är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Denna behörighet får du direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap.