Kan jag börja gymnasiet med både svenska och utländska betyg?

28 sep 2017
Hej!
Asså jag har haft svenska betyg I årskurs9 och jag har 12 betyg från mitt land jag menar att jag har utlandska betyg och svenska betyg jag undrar om jag kan börja studera I jensen gymnasiet

29 sep 2017

Vad kul att du hittat en skola du vill gå i! Jag kan inte säga vad som gäller specifikt för dig eftersom jag inte vet vilka betyg du har eller vilket program du vill gå, men det här är vad som gäller generellt för att få gå i gymnasieskolan: För att få gå ett nationellt program i gymnasieskolan krävs att du har slutfört årskurs 9 i grundskolan eller motsvarande utbildning, inte redan har genomgått en gymnasieutbildning och att du påbörjar utbildningen senast det första kalenderhalvåret då du fyller 20 år. För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan. För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan. Det går att få undantag från betyg i engelska. För att undantag ska gälla ska eleven inte ha haft möjlighet att delta i undervisningen i engelska under en betydande del av sin grundskoletid.

Ta kontakt med din Studie-och yrkesvägledare i skolan du har gått i, eller går i nu, och be honom/henne att hjälpa dig att se om du är behörig eller om du har någonting kvar i grundskolan.