Vilket program ska jag välja om jag vill bli inredningsarkitekt?

24 sep 2017
Hej!
Jag skulle vilja bli en inredningsarkitekt, men jag vet inte vilken linje som jag ska välja. Det jag vet att jag vill jobba med att inreda hus, rum, stora lokaler est. Vad tycker ni att jag ska välja för linje i gymmnasiet?

25 sep 2017

Vad roligt att du vill bli inredningsarkitekt! För inredningsarkitekt yrket kan det se lite olika ut med behörigheter beroende på vilken universitet/högskola utbildningen ges på. Gemensamt för de flesta, om inte alla utbildningar, är grundläggande behörighet. Denna behörighet får du av alla högskoleförberedande program. Sedan finns det ofta också andra prover som står för den särskilda behörigheten och där urvalet görs på konstnärlig grund. Det kan handla om arbetsprover, skriftlig motivering och intervjuer. Exakt hur dessa ser ut kan som sagt variera.

Gymnasietiden är därför ett bra sätt att kunna träna på detta som kan komma med på proverna och möjligheten att få nog med utrymme för kreativitet. Valet av program är helt upp till dig och vad som intresserar dig, ett tips är att läsa på om båda programmen och se vilken av de du tycker passar dig och dina planer bäst. Här kan du läsa om programmen: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/nationella-program-3020. Programmen som är högskoleförberedande är dom som har en grön ring runt sitt namn.

Stort lycka till! /Petra, SYV