Vad ger högsta meritpoäng till läkarprogrammet?

21 sep 2017
Hej
Jag vill gå naturliljen på Dragonskolan i Umeå och plugga vidare till kirurg på Umeå Universitet.
Vilka ämnen kan jag lägga till för att får högsta merit möjligt?

22 sep 2017

Meritpoäng läggs till ditt jämförelsetal, det vill säga ditt betygssnitt. Du kan få maximalt 2,5 meritpoäng, vilket gör att det högsta jämförelsetalet du kan få är 22,5. Du kan få meritpoäng för vissa kurser i moderna språk, engelska och matematik - oavsett vilken utbildning du söker. Här kan du läsa mer om meritpoäng och områdesbehörighet https://www.studentum.se/se/studentum/rakna-ut-betyg/meritpoang.aspx

Utöver meritkurserna kan du få meritpoäng för områdeskurser. Områdeskurser är kurser som är särskilt värdefulla för den utbildning du har tänkt söka. Om du gör en sökning längst ner på sidan, på den länk jag gav dig, kan du se vilka områdeskurser som ger meritpoäng till läkarprogrammet. Läkarprogrammet har områdesbehörighet 13 så i sökrutorna där det står områdesbehörighet väljer du 13. Då kommer du se vilka kurser som ger särskild behörighet samt vilka som ger meritpoäng.