Läser man idrott och hälsa under hela gymnasietiden?

03 sep 2017
Min son har precis börjat på Kunskapsgymnasiet,Globen. Till min stora förvåning/fasa har de ingen Idrott och Hälsa på schemat förrän åk 2. Är detta ok? Trodde ämnet var obligatoriskt under hela gymnasietiden. Han läser Na/Na.
Mvh,
Yvonne

05 sep 2017

Hej Yvonne,

Som du har skrivit är Idrott och hälsa 1 en obligatorisk kurs på alla nationella program på gymnasiet, det är även ett gymnasiegemensamt ämne så alla elever läser kursen Idrott och hälsa 1 som är på 100 poäng, det betyder att man oftast läser kursen under ett läsår. Skolorna kan själva bestämma hur de vill lägga upp kursen bara de följer det centrala innehållet och kunskapskraven som finns för ämnet.

På Naturvetenskapsprogrammets programstruktur finns det endast Idrott och hälsa 1, det kan ni se här: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet. Om ni vill veta mer om hur din sons skola har lagt upp kursen samt vad ni kan förvänta er kan ni prata med hans lärare eller studie- och yrkesvägledare på skolan!

Bästa hälsningar! /Aranja, SYV