Jag har problem med ljudnivån vad kan jag göra?

04 aug 2017
Hej! Jag plågas varje dag i skolan av ständig hög ljudnivå av alla elever på skolan. När jag kommer hem har jag ofta ont i huvudet eller hör pipljud. Jag har påpekat detta problem flera gånger men det har inte gjort någon skillnad. Så nu när jag ska börja nian till hösten och ska tänka på gymnasium undrar jag om det finns några tester på vilken skola (i Linköping) där det är lägst ljudnivå. Finns det några skolor som inriktar sig på sådana elever som har problem med ljudnivåer? Hur kan man annars få reda på det, via öppet hus? Eller är det så att eleverna "bättrar sig" och blir mer medvetna om att alla människor inte fungerar lika? För så är det inte i nuläget.
//Karin

09 aug 2017

Hej Karin,

Vad tråkigt att du har haft det så svårt pga ljudnivåerna! Det är tyvärr vanligt att många elever påverkas av bullret i skolan och att man får huvudvärk och tinnitus av de höga ljudnivåerna. Generellt är det även väldigt svårt att hela tiden kontrollera ljudnivåerna i t.ex. korridorer och matsal när det är så många elever som samlas på samma plats och ljudnivåerna hela tiden går upp och ner. Det brukar vara lättare att hantera detta i bl.a. klassrum där möjligheten finns att alla elever sitter tysta, eller pratar med låg röst, än att hantera detta i en matsal. Även möblerna i ett rum kan påverka akustiken då möbler fångar upp ljuden innan de studsar mellan tak och väggar.

Om du känner att ljudnivån på din skola påverkar ditt mående och din inlärning väldigt mycket tipsar jag dig att prata med en lärare eller skolsköterskan om det. Ibland kan det handla om mer än bara känslighet för ljud som kan vara bra för dig att kolla upp. Då kan du även se in på dina möjligheter att kanske få sitta i ett annat rum när det känns väldigt jobbigt, t.ex. hos specialpedagogen där det är lugnare.

Det kan även vara svårt för gymnasieskolor att säga att de ligger på en viss ljudnivå för att den automatiskt förändras beroende på plats, antalet elever och vad man gör där. Den kan också ändras från år till år, när nya klasser börjar på skolan. Man kan säga att ljudnivån "självklart" är högre om hela skolan samlas i en aula, än om 5 elever sitter i ett grupprum. Det du kan göra nu inför gymnasiet är att skriva en lista på de skolor du är intresserad av och läsa på om skolorna och kontakta de för att få reda på var ljudnivån vanligtvis ligger och vad du kan förvänta dig. Det är även bra att fokusera på mindre skolor med mindre klasser som då leder till färre elever. Det kan då betyda att istället för en klass på 30 personer kanske ni är på 15-20, och istället för över 1000 elever på skolan kanske det istället är ett par hundra. Då blir det även färre elever samtidigt ute i korridorerna och i matsalen där det oftast är högst ljudnivå. På denna sida från Skolverket kan du söka på skolor i ditt område och där kan du välja vad som är viktigt för dig, t.ex. "Elever på skolenheten". Här har jag valt det tillsammans med din kommun, du kan själv välja program och inriktning: http://valjaskola.se/servlet/Satellite?c=Page&cid=1374097577257&pagename=skolresultat%2FPage%2FstartpageLayout#artiklar. Det kan nog vara till hjälp om du vill titta på skolor med färre elever!

Som du har skrivit är det bra om du går på öppet hus för att du där kan prata med eleverna som har en bra uppfattning om hur det kan vara med ljudnivån. Du kan även prata med din studie- och yrkesvägledare om prova-på dagar där du kan följa en klass under en eller ett par dagar, det kanske är det bästa alternativet då du kan känna av skolmiljön själv!

Stort lycka till Karin! /Aranja, SYV