Funderingar om antagning till Naturvetenskapsprogrammet.

17 feb 2017
Hej!
Jag har kommit som ensam kommande barn till Sverige året 2015, från början jag ville att jag ska läsa naturvetenskap och ny det är min sitta termin i grundskolan och jag har 6 betyg i Svenska, engelska, Matematik, Historia, Hemkunskap och moderna språk Dari. Jag vet inte i vilken ämnen jag behöver betyg och hur många betyg man måste ha att kunna läsa naturvetenskap?

20 feb 2017

Vad bra du har kämpat! För att bli behörig till Naturvetenskapsprogrammet måste man ha godkänt i Svenska/svenska som andra språk, Engelska, Matte, Fysik, Kemi, Biologi och minst 6 andra ämnen. Har du godkänt i de här ämnena kan du söka till Naturvetenskapsprogrammet.

Antagningspoängen kan se olika ut från skola till skola. Du kan söka efter skolor här på vår hemsida: https://www.gymnasium.se och trycka på det som kommer fram, där kan det stå hur många poäng som skolan kräver. Du kan prata med din studie- och yrkesvägledare och tillsammans komma fram till något som passar dig bra och som intresserar dig!

Stort lycka till! /Aranja, SYV