Funderingar om att bli sjuksköterska.

17 jan 2017
Hej jag vill bli en sjuksköterska men jag har problem med svenska, matte och engliska.
Jag vet inte heller vilken skolan ska jag studera i gymnasiet om jag ska bli sjuksköter i framtiden snälla hjälpa mig.
Hälsningen från Nimco 16år.

25 jan 2017

Hej Nimco,

För att bli sjuksköterska på universitet/högskola krävs det följande: grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. För att grundläggande behörighet är ett krav behövs det minst ett godkänt i svenska, matte och engelska. Du kanske kan prata med dina lärare om hur du kan få lite extra hjälp i de ämnena om du känner att du har det lite svårt.

När det kommer till gymnasieskolor kan du söka på både skolor och program på vår hemsida och se vilka alternativ det finns. Det kan stå recensioner om skolorna som elever har skrivit, eller så kan du gå på öppet hus för att få lite mer information och träffa lärare/elever.

Stort lycka till Nimco!