Ska jag lyssna på gymnasieprovet eller det jag själv vill?

08 jan 2017
När jag gör gymnasieprovet får jag alltid som svar att Hotell- och turismprogrammet och Handels-administrationsprogrammet är det som passar mig men jag har en känsla av att gå in på teknik delen! Men vad är bra för mig ? Om jag går in på det som testet föredrar eller det jag "tycker"
Hur kommer det påverka min framtid ?

18 jan 2017

Det svar man får av olika gymnasietester ska bara ge en liten inblick i vad som kanske kan passa dig utifrån dina svar. Det betyder inte alls att man måste följa det helt och hållet. Inför gymnasievalet är det bra att tänka på det som intresserar dig och det som du tycker är roligt att läsa.

Det är svårt för mig att säga hur det kan påverka din framtid eller vad som är bra för just dig, men jag skulle tipsa om att följa det som du själv vill. Tycker du om det du läser blir det både roligare och lättare att  plugga. Även om tester säger att något passar dig är det viktigare att du gör det som känns bra och det som du själv har tänkt på. Du kan läsa mer om vad du kan tänka på inför gymnasievalet här:

Lycka till med valet! / Aranja, SYV