Vad ska jag tänka på, skola eller kurser när jag gör mitt val?

06 jan 2017

Jag är 15 år och ska börja sista terminen i nian. Om mindre än en månad ska jag välja gymnasium, och jag har plötsligt fått jättemycket ångest inför mitt val. Jag vet vilken linje jag ska gå på, IB har alltid varit mitt val, och jag vet att jag vill gå gymnasiet i Stockholm, problemet är bara själva valet av skola. Jag har kollat på IB-programmet på två skolor, båda i samma område i Stockholm, Internationella engelska gymnasiet och International school of stockholm region. Jag har också åkt upp och besökt båda skolorna på öppet hus. Problemet är att jag gillar skolorna på två olika sätt, och jag vet inte vad jag ska prioritera och välja.

På den första skolan, Internationella engelska gymnasiet, fick jag ett mycket bättre intryck av miljön och själva skolan i sig. Lärare och elever verkade mer engagerade, det verkade vara mer struktur och det kändes typ mer "rätt. Jag var nästan helt inställd på vad jag skulle välja efteråt.

Men sedan när jag besökte den andra skolan, international school of Stockholm region, blev jag osäker. Jag fick inte riktigt ett lika bra intryck av skolan. Inte så att den var dålig, men varken elever eller lärare verkade i det stora hela lika engagerade (även om några var det) och miljön kändes inte riktigt lika "rätt". Inte så att jag inte tror att jag skulle trivas där, det verkade inte alls vara en dålig skola på något sätt, jag vet inte, det var bara magkänslan efteråt... Men, kurserna du kan välja i tvåan och trean och som är de du pluggar dina "riktiga" IB år (efter pre - IB) är bättre på den andra skolan och passar mina intressen bättre. Dem har både global politik och psykologi, två kurser som intresserar mig mycket, men som inte finns på den andra skolan. I övrigt ser utbudet lika ut, och på båda finns de övriga kurser jag känner mig mest intresserad av.

Mitt problem är alltså hur jag ska tänka när jag väljer, och min fråga är väl helt enkelt vad jag borde "prioritera" och välja efter, skola eller kurser? Ena stunden tänker jag att det är viktigast med skola, lärare och elever, jag har tillräckligt med erfarenhet av skillnaden mellan skitklasser och bra klasser för att veta att det gör skillnad, men jag vet också att det är viktigt att älska det man läser om. Jag vet att det i slutändan handlar om 1-2 av 6 kurser, men det känns viktigt... Jag vet inte... Är mest förvirrad och svänger fram och tillbaka.

Tacksam för tips på hur jag ska tänka!
/Sofia Hällström

17 jan 2017

Hej Sofia,

Det låter verkligen som att du har tänkt mycket på det här. När man står inför val som detta är det vanligt att man väger fram och tillbaka mellan saker som man tycker är viktiga, som du har gjort. Det man prioriterar är väldigt olika, för vissa kan det vara en sak men får någon annan, något helt annat.

Det känns som att du är säker på det du tycker är viktigt och det jag kan tipsa om är att fortsätta att tänka i de banorna. Du kan testa att skriva ner det du tänker på, ofta kommer man fram till nya tankar när man ser det på papper. Kanske även att dela upp dina två val och det som du tycker spelar roll i en lista med fördelar och nackdelar? Tänk även framåt, vad tror du kommer att kännas viktigt om ett par år, eller ännu längre fram? Sedan är det även svårt att veta exakt hur det kommer att vara, försök att ha ett öppet sinne! Återkom gärna om du har fler funderingar!

Lycka till med valet! / Aranja, SYV