Hur skiljer sig matematiken mellan Natur/Natur och Natur/Sam?

26 dec 2016
Hej!

Går just nu i åk 7 och tankarna går redan kring mitt gymnasieval.

Jag har länge varit övertygad att jag ska gå på natur/natur men vid vidare eftertanke har jag glidit in på spåret kring natur/sam

Jag har generellt sätt lätt i SO-ämnena men är också intresserad av NO-ämnena, men jag har svårare för matten.
Har för mig att om du väljer natur/natur så läser du matte a-d och att du kan välja till e (rätta mig om jag har fel) och jag undra vad du läser på natur/sam. Är det lika mycket matte och om inte, hur mycket skiljer de sig?

Är som sagt inte lat och jag är relativt studie inriktad men vet av mig att jag tyvärr (!!!) inte kommer klara av matematiken.

Vill helst gå natur/sam då jag känner att jag få ett axplock av de ämnen jag gillar i måtta.

Tack på förhand!! :)

27 dec 2016

Om du väljer natur/natur kommer du att läsa matematik 1/2/3/4 medan du på natur/sam läser matematik 1/2/3. Skillnaden är alltså att du i grunden läser en kurs mer i matematik på natur/natur än på natur/sam. Sedan kan du ha möjligheten att välja till mer matematik på båda inriktningarna, exempelvis som individuellt val även om det kan variera från skola till skola om de erbjuder dessa kurser.

Eftersom du har ett tag kvar innan du ska söka till gymnasiet kan du med fördel känna efter hur det går med matematiken och även utvecklas och bli bättre innan du senare ska välja.

Lycka till med studierna framöver // Anders, SYV