En fråga om ålder och gymnasiet.

20 dec 2016
hej!
Jag går i gymnasiet på Språkintroduktion programmet, och jag går i sista året. Jag tänkte fråga om jag som är 19 år och fyller 20 år i 31 juli får söka till nåt gymnasium? tack
mvh Noah

21 dec 2016

Hej Noah,

I skollagen går det att läsa följande: "Gymnasieskolan ska vara öppen endast för ungdomar som avslutat sin grundskoleutbildning eller motsvarande utbildning och som påbörjar sin gymnasieutbildning under tiden till och med det första kalenderhalvåret det år de fyller 20 år"

Som jag tolkar ovanstående innebär det att du ska ha börjat gymnasiet under våren det år du fyller 20 vilket då i ditt fall innebär vårterminen 2017. Utifrån det kan det istället vara aktuellt för dig att läsa gymnasiet inom vuxenutbildningen (t.ex. komvux eller folkhögskola) om du inte hinner med det. Prata gärna med studie- och yrkesvägledare i din skola för att göra upp en plan för dina möjligheter i framtiden.

God jul och gott nytt år // Anders, SYV