Spelar det roll när man söker till gymnasiet?

07 dec 2016
Hej, jag undrar om det spelar någon roll om när man söker till ett gymnasie till exempel om jag söker vid januari månad, själva öppningen till att söka är vid december men om jag gör det senare betyder det att jag kommer vara sist i listan allstå när ni väljer vem ni ska ta in på ert gymnasie eller spelar det ingen roll när man söker ? Finns det någon sådan lista där ni rangordnar elver efter deras betyg och merit poäng och efter när dem söker??

08 dec 2016

Det ska inte spela någon roll när du söker, så länge som du gör det inom de tidsramar som finns där du bor. Däremot kan det vara bra att söka lite innan sista dagen för att ha marginal om det skulle uppstå några bekymmer.

När alla elever sedan har sökt kommer de som är behöriga att rangordnas efter deras betyg/meritvärde och sedan kommer de med högst poäng in i skolan. Men det ska inte påverkas av när du sökte, så länge du har sökt i tid.

Med vänlig hälsning // Anders, SYV