Vad har medelvärdet för betydelse gällande antagningspoäng till gymnasiet?

06 dec 2016
Jag sitter och funderar på en sak, i flera gymnasium står det, t.ex lägsta meriten: 230 men medelvärdet är t.ex 270, vad har medelvärdet för betydelse i allt? Och om man har under medelvärdet t.ex att man i sånna fall har 240 har man en mindre chans att komma in?

07 dec 2016

Ja det stämmer som du har observerat, medelvärdet finns också ofta med som en del av informationen du har tillgänglig. Detta är spekulation från min sida men medelvärdet kan ge en indikation på vilken poäng som är snitt på utbildningen vilket vissa kan tycka vara intressant information, men det är som du är inne på det lägsta värdet som avgör om du kommer in.

Angående din andra fundering är det lite klurigt att svara rakt av på den. Poängen kan ju skilja sig från år till år och så länge du har över det lägsta värdet och är behörig, då ska du komma in. Däremot går det inte att säga exakt vad det lägsta värdet kan komma att vara på förhand.

Med vänlig hälsning // Anders, SYV