Vilken nivå på matematik krävs för att kunna söka till jurisprogrammet efter gymnasiet?

02 dec 2016
Hej jag vill så gärna komma in på juristprogrammet efter gymnasiet! Krävs det att läsa vidare matte, eller blir det bra bara med matte 1a?

07 dec 2016

När det gäller vilka specifika krav som finns på de olika utbildningarna efter gymnasiet kan jag rekommendera att du kollar upp det via denna sida: https://www.antagning.se/se/start

Angående din specifika fråga behöver du den grundläggande behörigheten (vilket inom matematik innebär kursen matematik 1) samt historia 1b (1a1+1a2) och samhällskunskap 1b (1a1+1a2) till juristprogrammet.

Svaret på din fråga är alltså, ja, det räcker med matematik 1a för att läsa vidare på juristprogrammet efter gymnasiet.

Lycka till med dina framtida studier // Anders, SYV