Vad kan jag läsa för att utbilda mig vidare till sjuksköterska?

29 nov 2016
Hej!

Jag har valt att bli sjuksköterska, och jag undrar vilken utbildning och linje som jag behöver välja för att bli det.

Tack så mycket i förskott.

30 nov 2016

Det finns inget program eller någon inriktning som du måste välja för att senare kunna studera vidare till sjuksköterska. Vad som krävs för att komma in på högskolan/universitetet för att studera till sjuksköterska verkar (jag har tittat igenom ett viss antal men inte alla utbildningar) vara följande:

Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet

Du behöver också: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1a / 1a1+1a2

Således, så länge som du har allt detta, både den grundläggande behörigheten och kurserna för den särskilda behörigheten, då kan du komma in.

Angående vilket program du kan välja så är det relativt enkelt att bli behörig från alla de högskoleförberedande programmen. Annars kan du även läsa vård- och omsorgsprogrammet för att lära dig mycket om att arbeta inom vården men då behöver du se till att ha läst alla de kurser som behövs för att få grundläggande och särskild behörighet. Om du väljer detta program är det bra om du pratar med skolan inför att du ska börja där så att de kan se till att du kan läsa alla dessa kurser.

Lycka till framöver // Anders, SYV