Ändring av åldern för att börja gymnasiet.

29 nov 2016
Kan jag söka på gymnasiet om jag är 20 år? Jag hörde att det är kommer regler i 2017 år att alla som är 20 år till 21 år kan söka till gymnasiet. Kan ni hjälpa mig ? jag vill verkligen söka till gymnasiet.

06 dec 2016

Du kan börja gymnasiet senast det första kalenderår det år du fyller 20. Något som i praktiken gör att du bör söka senast när du är 19. Däremot kan du läsa gymnasiet på t.ex. komvux från och med att du fyller 20.

Mig veterligen är det inga ändringar på gång och jag har frågat skolverkets upplysningstjänst samma sak vilket de bekräftade. Däremot finns det en möjlighet att det skulle kunna vara så, prata därför gärna med den/de personer som du har fått informationen om för att ta reda på mer om detta.

Med vänlig hälsning // Anders, SYV