Byta ut kurser för att studera vidare till arkitekt.

23 nov 2016
Hej!

jag läste behörighetskrav för arkitekt utbildning och där hade de skrivit att man kan ersätta en av natur ämne med ett annat natur ämne. Jag undrar om det är möjligt att ersätta fysik med biologi. Jag har alla andra behörigheter.
Också om man gör högskolaprovet, ändå behöver man göra tisus provet?

Sana

25 nov 2016

Behörigheten till att studera vidare till att bli arkitekt kan variera lite beroende på vilket program och vilken skola du vill studera på varför det är svårt att ge ett exakt svar på din fråga. På vissa utbildningar kan det vara så att du t.ex. kan ersätta biologi 1, kemi 1 och fysik 1 med att du har läst naturkunskap 2. Att byta ut fysik mot biologi tror jag däremot kan vara svårt att få till. Men för att få ett exakt svar rekommenderar jag att du kontaktar utbildningen i fråga och får ett svar på detta från dem.

Så vitt jag vet är det två olika saker. Det ena provet kan hjälpa dig att bli behörig och du måste vara behörig för att ett resultat på högskoleprovet ska kunna hjälpa dig.

Med vänlig hälsning och lycka till framöver // Anders, SYV