Kan jag börja gymnasiet som 19-åring?

05 nov 2016
Hej jag ska börja hos er i januari men jag ska bli 19 år i januari. kan jag studera hos er på 2017. I vilket ålder man kan lära i gymnasiet hos er

06 nov 2016

Jag (Anders) kan inte se vilken skola det är du är intresserad av att komma i kontakt med då jag enbart representerar www.gymnasium.se

Om du har några fler frågor till den skola det gäller har de flesta skolor kontaktuppgifter på vår hemsida.

Däremot kan jag berätta att det är reglerat i skollagen att du kan påbörja studier på gymnasiet när du är 19. Skulle du vilja börja när du är 20 går det enbart om du inleder dina studier under det första kalenderhalvåret.

Sammantaget, du kan börja gymnasiet när du är 19, det ska inte vara några problem med det.

Lycka till med dina framtida studier // Anders, SYV