Hur kan jag göra för att bli tandläkare framöver?

23 okt 2016
Hej!
Jag går i nian och det är första året till mig att jag läser i vanlig klass eftersom jag har bott bara ett år i Sverige. Jag ska bli tandläkare i framtiden och jag tanker att naturvetenskap är svårt. Kanske mina betyg ska räcka inte. Jag undrar att om jag läser vård och omsorgen kan jag blir behörigt till tandläkare eller hur många ska man studera sen? Jag har jättestressad eftersom många som säger till mig det är svårt men min dröm är att bli tandläkare i framtiden. Jag tanker att läsa ett år till i EM och kanske det kan hjälpa mig om språk och bli behörigt. Det är jättekonstigt till mig eftersom jag kan engelska men jag fick inte betyg. Det kändes att jag kan inte alls att bli tandläkare . Snälla hjälpa mig jag vill ett bra råd från er.

25 okt 2016

Spännande att höra om din dröm att bli tandläkare! Att nå dit kan vara en klurig väg, men chansen finns!

Jag tänkte förklara vägen till att bli tandläkare baklänges så att du kan se vad du behöver göra för att nå dig i framtiden.
     Tandläkare blir du efter att ha läst tandläkarprogrammet vilket är en femårig utbildning på högskola/universitetet.
     För att bli behörig dit behöver du ha en grundläggande behörighet till högskolan samt ha läst följande ämnen: Matematik 4, Kemi 2, Fysik 2 och Biologi 2. Naturvetenskapsprogrammet med inriktningen naturvetenskap innehåller alla dessa kurser och är således det enklaste valet på gymnasiet. Om du väljer att läsa vård- och omsorgsprogrammet kommer du till största sannolikhet behöva läsa till en del kurser efter gymnasiet då många av de kurser som behövs inte ingår där.
     Slutligen, för att bli behörig till gymnasiet beror det lite på vilket program du vill läsa, men du kan läsa om det här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasiebehorighet-4264

Lycka till med dina studier framöver // Anders, SYV