Sök utbildning 👉

Har jag nytta av en tidigare utbildning för att söka till veterinärprogrammet

22 okt 2016
Hejsan!

Studerar i Finland till hälsovårdare (sjukskötare), men har ändå planerna att söka in till veterinärutbildningen när jag blir färdig.
Vad krävs det i Sverige för att komma in (hp-poäng) och får man extra poäng för sina tidigare studier? Dvs. ger sjukskötarutbildningen en större möjlighet för mig att bli antagen?

Mvh. Therese Lindroos

25 okt 2016

För att komma in på veterinärprogrammet i Sverige behöver du dels ha läst följande kurser (på gymnasiet): matematik 4, fysik 2, kemi 2 och biologi 2 och ha den grundläggande behörigheten. Det som krävs för att komma in i Sverige på den utbildningen är dels att du är behörig (har läst alla kurser som krävs) samt sedan att du har tillräckligt höga betyg från gymnasiet eller ett bra resultat på högskoleprovet.

För att besvara din fråga, på den här utbildningen har du inte nytta av dina tidigare studier för att komma in på programmet (om din utbildning till att bli hälsovårdare är på högskolenivå). Det kan däremot finnas en chans att du kan tillgodoräkna dig en del kurser på själva utbildningen om de motsvarar det som läses på veterinärprogrammet. För att bedöma detta kan du med fördel ta kontakt med studie- och yrkesvägledare på veterinärprogrammet.

Lycka till med dina framtida veterinärstudier // Anders, SYV