Vilket program massar mig?

19 okt 2016
Jag går i nian och har lite svårt att bestämma mig för vilken linje jag borde gå och på vilket gymnasium. Jag är ganska säker på att jag skulle vilja jobba med djur i framtiden (typ veterinär eller något liknande) och då känns det som att Natur är den "snabbaste" och den mest "rätta" vägen dit men det känns som att jag inte kommer klara Naturprogrammet för att jag har lite svårt för no-ämnena och matte och pågrund av att de är svåra tycker jag inte heller att de är särskilt roliga. Jag har därför funderat på Samhäll men jag vill gärna plugga vidare så snabbt som möjligt efter gymnasiet för att sedan bli typ veterinär. Men om jag då skulle välja Samhäll måste jag väl antagligen plugga ikapp innan det. Jag tycker om idrott mycket och jag tycker också att geografi är ganska kul, jag gillar kartor och länder osv men tycker inte att hållbar utveckling är så kul.Jag tycker att religion kan vara kul ibland. Inför att välja gymnasium känns det ännu svårare för jag har ingen aning om hur jag ska tänka.Jag får ofta höra att de viktigaste är vad jag själv tycker och att JAG blir nöjd men eftersom jag vet så lite och är så lättpåverkad blir det svårt när jag pratar med folk för det känns som att jag bara lyssnar på dem utan att veta vad jag själv tycker.Så hur ska jag tänka inför de två valen?

20 okt 2016

Det är precis som du har fått rådet att det är du som ska fatta beslutet kring vad du vill göra i framtiden så att det passar dig som individ. Däremot kan jag säga att det är många som tycker att det kan vara klurigt att välja och funderar mycket på vad som passar dem!

Spontant tänker jag att du har kommit rätt långt i processen nu när du kommit fram till två val av alla de möjliga val som finns! När det sedan gäller att välja mellan två alternativ som det verkar att du står framför, då kan det vara en idé att gå igenom dessa och se vilka fördelar och nackdelar du ser med valen. Om du skriver ned dessa och sedan kollar på vad de två valen kan leda till och sedan även försöker se vilka av argumenten du tycker är viktigast då kan det eventuellt hjälpa dig att göra ditt val.

Är det så att du vill ha mer information kan du läsa om de två program du funderar på här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/nationella-program-3020

I slutändan kan det vara så att det inte finns någon information som ger den avgörande biten som gör ditt val givet och då kan du behöva välja utan att vara helt säker och ta det som du tror är bäst.

Lycka till med ditt val framöver // Anders, SYV