👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilken är den högsta åldern för att gå ut gymnasiet?

19 okt 2016
Vilken är maxåldern för att gå ut gymnasiet? Om en person skrivs in i gymnasieskolan innan hen fyllt 20 när måste hen ha avslutat sina gymnasiestudier?

21 okt 2016

Som du verkar insatt i är den lägsta åldern för att påbörja gymnasiet reglerad enligt skollagen. Det är däremot inte reglerat någon maximal ålder för att slutföra studierna på gymnasiet. Detta betyder antagligen inte att du kan fortsätta läsa på gymnasiet hur länge som helst, men det finns ingen specifik ålder då du måste vara klar.

Jag har kontaktat skolverkets upplysningstjänst för att dubbelkolla att det inte finns någon reglerad högsta ålder när du ska ha läst klart gymnasiet vilket de bekräftade.

Med vänlig hälsning // Anders, SYV