Byta ut en kurs på gymnasiet

17 okt 2016
Hej!
Jag planerar att läsa SAM/BETEENDE nu när jag ska välja ett program till gymnasiet och undrar om man måste läsa moderna språk på den linjen eller om man kan byta bort den mot ett annat ämne?
Jag är inte jätteintresserad av ämnet och skulle mer än gärna vilja byta till något jag gillar.
Om man kan byta, vilka kurser/klass/ämne kan man då byta till?

Tack på förhand,
Kamron

18 okt 2016

Hej Kamron,

Moderna språk ingår med 200 poäng inom det som kallas för programgemensamma ämnen på det samhällsvetenskapliga programme. Alltså kommer du att läsa en del språk i grunden på det samhällsvetenskapliga programmet vilket inte är frivilligt.

Om du absolut inte vill läsa språk kan du försöka genom att ta kontakt med skolan och höra med dem om det finns möjlighet för rektor att byta ut dessa kurser från just det du läser. Det kan vara möjligt att göra detta genom att du läser ett så kallat individuellt anpassat program vilket dock inte är en garanti för att det går.

Skulle du vara intresserad av att läsa mer om detta kan du kolla här: http://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/syv-gymnasieskola/individuellt-anpassat-program-1.209749

Lycka till framöver // Anders, SYV