Gymnasieprogram för att arbeta inom militären framöver

04 okt 2016
Hej! Jag funderar på att jobba inom militären i framtiden. Vilket gymnasieprogram rekommenderar ni ? Mvh Sara

05 okt 2016

Hej Sara,

För att arbeta som militär inom försvarsmakten finns det inget gymnasieprogram som du måste läsa eller som specifikt krävs att du har läst för att du ska kunna arbeta med inom det militära efter du har läst klart gymnasiet.

Exakt vilka krav som ställs på dig utifrån vilka kurser du ska har läst på gymnasiet varierar lite beroende på vilken befattning du är intresserad av inom det militära. Du kan titta på de olika alternativ som finns via denna länk och sedan jämföra med dem program du kan tänka dig att läsa:

Om du tänker dig en karriär som officer läser du det på högskolan och då är det enklast om du väljer ett högskoleförberedande program på gymnasiet.

Lycka till med dina framtida studier och yrkesliv // Anders, SYV