👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Jag vill bli läkare, vad ska jag välja på gymnasiet?

04 okt 2016
Hej.
Jag undrar vilken linje jag ska ta på gymnasiet om jag ska bli läkare.
Jag går i högstadiet nu och min skola vill att vi börja tänka på det.
Och finns det något bra i Vellinge?

MVH Benedikte

04 okt 2016

Hej Benedikte,

För att bli läkare är det enklaste valet att läsa naturvetenskapsprogrammet och naturvetenskapsinriktningen. Om du läser det kommer du ha tagit del av alla de kurser du måste för att vara behörig till att studera emot att bli läkare efter gymnasiet.

Om du är intresserad av att läsa något annat av de högskoleförberedande programmen behöver du se till att ha läst följande fyra kurser: Matematik 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2 (alla dessa ingår som sagt på natur/natur).

Angående din fråga om det finns något bra i Vellinge så kan du med fördel söka efter det program som du vill via vår hemsida och sedan se om du hittar något bra där.

Lycka till med dina studier framöver // Anders, SYV