Bli tandläkare efter att ha läst vård- och omsorgsprogrammet.

26 sep 2016
Jag heter Sindraa, och jag har läst vård och omsorgsprogrammet på gymnasiet nu funderar jag på att läsa vidare till tandläkare på uni och undrar vilka behörigheter som räknas med från vård och omsorgsprogrammet och vad mer jag behöver läsa till för att bli behörig till tandläkar programmet. Tacksam för svar mvh sindraa

26 sep 2016

Hej Sindraa,

Det är svårt att svara exakt på din fråga då jag inte vet exakt vad du har läst för kurser som programfördjupning respektive individuellt val så det kan vara så att du har läst någon eller några av de kurser jag kommer att nämna.

Först behöver du ha den grundläggande behörigheten till högskolan och då behöver du ha läst: Engelska 6 samt Svenska/Svenska som andraspråk 3.

Sedan behöver du även ha den särskilda behörigheten för att bli tandläkare vilket kräver att du har läst följande kurser: Matematik 4, Kemi 2, Biologi 2 och Fysik 2.

Du kan med fördel kolla upp vilka möjligheter du har att läsa dessa kurser som del av vuxenutbildningen där du bor.

Stort lycka till med dina framtida studier // Anders, SYV