Hur går jag från vård- och omsorg till tandläkarprogrammet?

23 sep 2016

Jag tar studenten det läsåret. Jag går på vård och omsorg programmet och vill läsa vidare till tandläkare. Vilka ämnen ska jag läsa efter gymnasiet och hur mycket ska meritpoängen vara? Räknas dem ämnen som jag har läst under gymnasiet? Hur räkna man meritpoängen? Räkna man ihop ämnen jag läste under gymnasiet och dem som jag måste läsa efter gymnasiet? Måste jag ha dem högsta betyg i dessa ämne då eller spelar det ingen roll? Det viktigaste är att jag har det meritpoängen jag behöver för att komma in på tandläkarautbildning eller?

MVH
Sarah Higazi

25 sep 2016

För att vara behörig till tandläkarprogrammet behöver du dels ha den grundläggande behörigheten för vidare studier på högskolan samt den särskilda behörigheten för att bli tandläkare.

För den grundläggande behörigheten behöver du ha läst Svenska/Svenska som andraspråk 1/2/3, Engelska 5/6 och Matematik 5 där du redan har läst flera av dess kurser på vård- och omsorgsprogrammet. Utöver dessa behöver du även ha läst följande kurser: Matematik 4, Biologi 2, Fysik 2 och Kemi 2. Du kan exempelvis läsa ett naturvetenskapligt basår för att få med flera av kurserna så snabbt som möjligt. Kolla gärna med t.ex. komvux där du bor för att se vilka möjligheter som finns där du bor.

Exakt vilken meritpoäng som krävs kan skilja sig från år till år och beror på vilken skola det gäller. Om du söker på tandläkarprogrammet via denna sida kan du dock få fram tidigare års meritpoäng: http://statistik.uhr.se/

Hur du räknar ut ditt meritvärde kan vara lite klurigt ibland men det finns god hjälp för att få fram det via denna länk: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/

Lycka till med dina framtida studier mot att bli tandläkare // Anders, SYV