Betyg i årskurs 9

21 sep 2016
Hej
Jag frågar om betyg i årkurs 9, är det viktig att man ta bra betyg som A eller B i ämne? Om det är viktig, varför är det viktig och var kan vara användas?
Tack.

21 sep 2016

Slutbetygen från grundskolan (de som sätts efter vårterminen, i juni) ligger till grund för att du senare kan söka vidare till gymnasiet. Alltså ju bättre betyg du har från årskurs 9, desto fler möjligheter har du att komma in på de program/skolor du vill. Sedan kan du absolut komma in på en bra skola utan att ha A eller B i alla ämnen men om det är många andra med högt betygssnitt på den skola du vill söka till, då behöver du också ha höga betyg för att kunna komma in där.

Med vänlig hälsning // Anders, SYV